Op donderdag 7 november jl. vond het BO MIRT plaats. Hier hebben bestuurders vanuit het Rijk en de regio nieuwe afspraken gemaakt omtrent infrastructuur, ruimte en transport. Een aantal besluiten over de Metropoolregio Amsterdam is de afgelopen periode voorbereid in de programmalijnen en projecten van Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. En met succes: De besluiten tonen een voortzetting van de nauwe samenwerking tussen het Rijk en de regionale overheden binnen de MRA.
Tijdens het BO MIRT lieten bewindslieden uit Den Haag weten dat het kabinet ‘de ambitie van interbestuurlijke samenwerking binnen de MRA’ met gebiedsgerichte programma’s ‘nog altijd deelt’. Op de thema’s mobiliteit, bereikbaarheid, woningbouw en werkgelegenheid zijn de uitdagingen groot. Gezamenlijke inspanningen en investeringen zijn nodig om al die dossiers op een evenwichtige manier verder te brengen en de brede welvaart in de regio te borgen. Voor SBaB zijn een aantal besluiten in het bijzonder relevant.
Programmalijn Spreiden en Mijden: Duurzaam mobiliteitsgedrag
Voor het stimuleren van duurzaam mobiliteitsgedrag in 2025 is besloten een totaalbudget van €3.930.000 beschikbaar te stellen. Met dit bedrag zal Samen Bouwen aan Bereikbaarheid werkgevers gericht stimuleren om duurzaam mobiliteitsbeleid een plek te geven in hun bedrijfsvoering. Deze werkgeversaanpak krijgt invulling in samenwerking met dienstverleners Breikers en IJmond Bereikbaar. Daarnaast worden uit dit budget activiteiten opgezet die verkeershinder moeten dempen en nieuwe bewoners binnen de MRA moet stimuleren tot het maken van de duurzame mobiliteitskeuzes.
Het Rijk heeft toegezegd een bijdrage te doen met een maximum van € 1.050.000. De maximale regiobijdrage is € 1.840.000. Het resterende budget van € 1.040.000 wordt vanuit de programmabegroting van SBaB zelf gefinancierd.
Programmalijn Slim Verstedelijken: Afspraken en actualisatie
De rapportage ‘Overzicht benodigde bereikbaarheidsmaatregelen SBaB voor NOVEX MRA’ is vastgesteld. De rapportage biedt inzicht in de mobiliteitsmaatregelen die nodig zijn om de regio in haar ruimtelijke en economische groei te ondersteunen. Dit, met inbegrip van het behoud van het huidige niveau van de brede welvaart in de regio. Afgesproken is om dit overzicht jaarlijks bij te gaan werken.
Ook is afgesproken dat SBaB vanuit het mobiliteitsperspectief toe zal werken naar een advies aan NOVEX MRA over de fasering van die maatregelen. Dit gebeurt op basis van nog nader te definiëren criteria, maar een belangrijk uitgangspunt hierbij is het nakomen van eerder gemaakte afspraken en het waarborgen van een robuust mobiliteitsnetwerk.
Programmalijn Multimodale Netwerken: Uitvoering eerste hubs
Een belangrijke stap is gezet in de realisatie van grotere hubs in de regio: met de reservering van een budget van maximaal € 7 miljoen wil men voorzien in de uitbreiding van de P+R-locatie in Muiden van 170 naar minstens 700 parkeerplaatsen. De regiopartijen zetten hier een gelijk bedrag tegenover, waarmee een eerste uitvoeringsproject binnen het nieuwe uitvoeringsprogramma Hubs van start gaat.
Grotere hubs moeten bijdragen aan het ontlasten van de ringen rond Amsterdam. De bereikbaarheid van de stedelijke ringen blijft een complexe uitdaging . Hierover blijft daarom intensieve samenwerking plaatsvinden binnen de gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s waaronder SBaB.
Programmalijn Oostflank MRA: Gebiedsontwikkeling Almere Pampus
De verkenning voor grootschalige woningbouw in Almere Pampus is vastgesteld. Almere zal zich, volgens de afspraak, inspannen om jaarlijks 2.000 tot 3.000 nieuwe woningen te realiseren. De groei van het aantal woningen moet daarbij in evenwicht zijn met de groei van de werkgelegenheid, de investering in mobiliteit en de stedelijke voorzieningen. In de eerste fase worden ongeveer 7.500 woningen gebouwd, samen met 4.000 arbeidsplaatsen en stedelijke voorzieningen.
Ook wordt € 54 miljoen gereserveerd voor een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding (HOV) naar Almere Pampus. Gelijktijdig start een gezamenlijke ‘P-verkenning’ naar de mogelijkheden van alternatieve bekostiging van een IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere. Hiervoor zal een integrale businesscase opgesteld worden waarin de bereikbaarheidsopgave van Almere, de bekostiging van de IJmeerlijn en de ontwikkeling van Pampus (sociaal en op gebied van leefbaarheid) centraal komen te staan. De resultaten hiervan worden besproken tijdens het BO MIRT Noordwest 2026.
MIRT Verkenningen
MIRT Verkenning OVAH - De oorspronkelijke planning om eind 2025 een voorkeursbeslissing te nemen blijkt te ambitieus. Nieuwe inzichten maken duidelijk dat het eind 2025 wél mogelijk is te komen met een richtinggevend conceptbesluit. Het uiteindelijke voorkeursbesluit is naar verwachting eind 2026 gereed, gevolgd door verdere uitwerking van het alternatief.
MIRT Verkenning OVSA - De Samenwerkingsovereenkomst OVSA is ondertekend, waarmee een belangrijke basis is gelegd voor verdere ontwikkelingen het komend jaar.