De hyperspits wordt steeds meer een maatschappelijk probleem. Op dinsdag- en donderdagochtend zorgt de hyperspits voor overvolle wegen en treinen. Hierdoor moeten extra treinen aangeschaft worden. De rest van de week staan deze stil. Spreiden – het eerder of later reizen naar je werk of op een andere dag - en mijden – door thuis te werken op drukke dagen - biedt hierbij uitkomst. Als 10% van ons kiezen voor een ander tijdstip of andere dag, zal het merkbaar minder druk zijn op de weg en in het openbaar vervoer.

Het blijkt dat veel organisaties hulp nodig hebben om spreiden en mijden te implementeren. Want hoe ga je als organisatie om met verschillende belangen die elkaar soms snijden? Zoals aantrekkelijk werkgeverschap, duurzaamheid, elkaar ontmoeten én spreiden en mijden. 

Op 27 september kwamen collega’s van de gemeente Amsterdam, ProRail, Breikers, Rijkswaterstaat, NS, gemeente Almere, provincie Noord-Holland, provincie Flevoland en de Vervoerregio Amsterdam samen tijdens de werksessie Spreiden en Mijden: Overheden geven het goede voorbeeld. De bijeenkomst was georganiseerd naar aanleiding van de brandbrief die binnen het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid is verstuurd naar de overheden. De deelnemers gingen in gesprek over hoe organisaties spreiden en mijden kunnen stimuleren. Vanuit het vertrekpunt dat overheden het goede voorbeeld moeten geven. 

De deelnemers aan de werksessie bespraken praktische ideeën die ze binnen hun eigen organisaties kunnen toepassen om spreiden en mijden onder de medewerkers te stimuleren. 

Verschillende ideeën kwamen op tafel. Zoals het stoppen met team overleggen op dinsdag en donderdag en het stimuleren van thuiswerken of op afstand werken op deze dagen. Er zijn ook mogelijkheden om het reizen op woensdag en vrijdag juist te bevorderen, bijvoorbeeld door het plannen van management- en directie overleggen op deze dagen. Het is namelijk belangrijk dat het management het goede voorbeeld geeft. 

Ook het niet meer aanbieden van een onbeperkt aantal parkeerplaatsen bij kantoren werd genoemd, evenals het stimuleren van fietsen naar het werk. De onboarding van nieuwe medewerkers is een goed moment om aandacht te schenken aan spreiden en mijden. Tot slot kwamen er ideeën naar boven om meer de samenwerking op te zoeken tussen de organisaties. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van elkaars kantoren aan collega’s van buiten de organisatie. 

Tijdens de bijeenkomst werden eerste ervaringen uitgewisseld en inspiratie opgedaan. De aanwezige partijen hebben de intentie om deze samenwerking en uitwisseling verder uit te rollen.