De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een aantrekkelijke en veelzijdige regio. Er wonen ruim 2,4 miljoen mensen. De economie groeit er flink en trekt voortdurend nieuwe bedrijven en mensen aan; tot 2040 komen er naar verwachting 250.000 woningen bij en groeit de werkgelegenheid met 230.000 arbeidsplaatsen. Dit leidt tot bereikbaarheidsknelpunten. Die knelpunten zullen in de toekomst groter worden. Bovendien is de druk op de stations Schiphol Airport en Amsterdam Zuid hoog, waardoor op drukke tijdstippen crowd management moet worden toegepast om de veiligheid te borgen.  

De verstedelijking verhoogt de druk op het mobiliteitssysteem verder terwijl de wegen en het openbaar vervoer nu al tegen hun grenzen aanlopen. De uitdaging voor de toekomst is om in deze dynamiek een aantrekkelijk woon-, leef- en vestigingsklimaat te behouden. De zuidwestkant van Amsterdam – het gebied tussen Amsterdam-Zuid, Schiphol en Hoofddorp – biedt kansen om uit te groeien tot de internationale entree van Nederland. Een internationaal georiënteerde en toekomstbestendige ontwikkeling van dit gebied – met een goede balans tussen wonen en werken, bereikbaarheid, voorzieningen en groen – is hierbij van belang. 

MIRT-onderzoek ZWASH 

Om de bereikbaarheidsknelpunten nader te onderzoeken is daarom in 2017 onder de vlag van het Rijk-regioprogramma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB), het MIRT-onderzoek Zuidwest Amsterdam-Schiphol Hoofddorp (ZWASH) gestart. Na de onderzoeksfase ging de bestuurlijke wens uit naar twee projecten: het verlengen van de Noord/Zuidlijn via Schiphol naar Hoofddorp en het sluiten van de metroringlijn tussen Amsterdam Centraal en Isolatorweg.  

De bijbehorende publicaties vindt u rechts op de pagina onder het kopje MIRT-Onderzoek terug.  

MIRT-Verkenning OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer 

Op 11 november 2022 is in het Bestuurlijk Overleg MIRT Noordwest-Nederland besloten tot de start van een MIRT-Verkenning naar de OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer. Het doel van deze Verkenning is om te komen tot één voorkeursalternatief voor het OV-systeem aan de zuidwestkant van Amsterdam. Dit gebeurt door vanuit een helder geformuleerde probleemstelling te trechteren van een longlist aan oplossingsrichtingen, naar kansrijke alternatieven naar één voorkeursoplossing. Het voorkeursalternatief wordt in de besluitvormingsfase van de Verkenning vastgesteld vanuit de te onderzoeken projectalternatieven.  

De projectalternatieven richten zich primair op het oplossen van nationale en internationale OV-bereikbaarheidsproblemen en dienen bij te dragen aan: 

  • Het oplossen van capaciteitsproblemen rondom de Schipholtunnel en daarmee het landelijk spoornetwerk conform OV-toekomstbeeld 2040 mogelijk maken; 
  • Het verminderen van transferproblematiek bij stations Schiphol en Zuid; 
  • Het verbeteren van OV-bereikbaarheid in nieuwe woon- en werklocaties; 
  • Het intensiveren van het internationaal treinverkeer. 

Daarnaast is er bij de keuze voor projectalternatieven ook aandacht voor andere maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, werkgelegenheid, groen, klimaat, ecologie, milieu en energie. Duurzaamheid wordt als randvoorwaarde gezien.  

Aanpak van de verkenning 

De verkenningsfase is opgedeeld in vier fasen: startfase, analysefase, beoordelingsfase en besluitvormingsfase. In het startdocument is de aanpak voor de verschillende fasen op hoofdlijnen uitgewerkt. Op dit moment bevindt het project zich in de analysefase. In deze én de volgende fasen van de verkenning zal ook de omgeving actief betrokken worden door het organiseren van participatie en inspraak. Er wordt toegewerkt naar het nemen van een voorkeursbeslissing in 2025.  

Voor actuele informatie over de verkenningsfase, bezoek de projectwebsite: www.ovamsterdamhaarlemmermeer.nl. U kunt zich daar ook aanmelden voor de nieuwsbrief. 

Ontwerp-NRD 

De ontwerp-Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD) is vastgesteld. In het voorjaar van 2024 heeft inspraak op de ontwerp-NRD plaatsgevonden. Er zijn 27 zienswijzen ingediend die momenteel uitgebreid bestudeerd worden.