Projecthistorie 

Rijk en regio starten een MIRT-verkenning naar nieuwe OV-verbindingen tussen station Sloterdijk en Amsterdam centrum. De verkenning richt zich op de eerste fase van de gebiedsontwikkeling Haven-Stad (tot 2035) en op het eindbeeld (2050+). Uit eerdere onderzoeken zijn al diverse oplossingsrichtingen bestudeerd en onderling vergeleken. 

Opgave 

De Nederlandse bevolking groeit en de komende decennia komen er meer dan een miljoen extra woningen bij. De MRA is een aantrekkelijke en veelzijdige regio in ons land. Een groot deel van de nieuwe woningen komen dan ook in de MRA. Dit biedt kansen voor bewoners en bedrijven, maar het zet de bereikbaarheid van de regio nog meer onder druk dan nu al het geval is. Nieuwe OV-verbindingen zijn noodzakelijk om de regio te kunnen uitbreiden. Het traject tussen Sloterdijk en Amsterdam Centraal is een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van de stad en de regio. In de toekomst neemt die drukte alleen maar toe vanwege de grootschalige gebiedsontwikkeling in Haven-Stad. In dit deel van de stad komen 40.000 tot 70.000 nieuwe huizen en 45.000-58.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Dit is te vergelijken met een stad zo groot als Leiden.  De opgave is om het OV te verbeteren en te optimaliseren in het noordwestelijke deel van Amsterdam en aan te sluiten op nationale, regionale en binnenstedelijke OV-knopen. 

Oplossing 

Het doel van de MIRT-verkenning is om alle oplossingen voor het OV te onderzoeken, dus zowel trein, metro, tram en bus. Bestuurlijk is vastgelegd (BO-MIRT, 25 november 2020) dat de meest voor de hand liggende oplossing voor het eindbeeld Haven-Stad het sluiten van de metro Ringlijn is van Isolatorweg via de Hemknoop tot het Centraal Station. Ook is vastgesteld dat deze oost-west gerichte OV-verbinding aangevuld moet worden met een noord-zuid gerichte verbinding. 

Kaart van de oost-west en noord-zuid verbinding en de ontwikkeling van Haven-Stad

   Kaart van de oost-west en noord-zuid verbinding en de ontwikkeling van Haven-Stad